Om mig

 

 




Personligt
Namn:
Niklas Granström 
Född:
780710 Kalix, Norrbotten
Längd:
184 cm
Vikt:
78 kg
Civilstånd:
Singel
Mat:
Mexikanskt
Musik:
Hit Music
Utbildning:
CNC Operatör
Fakta
Företag:
Niklas Granström Racing KB. Northpower KB
Adress:
Kärlekstigen 28, 95232 Kalix, Sweden.
Tel:
Swe: +46 (0)70-600 95 97
Usa: +1 909 657 0610
Spa: +34 646-385-117
E-post:
niklas@granstrom.nu
Tävl. fordon:
Opel Vivaro
Motorcyklar:
1st YZF 250-06, 1st YZF 450-06, 1st YZF 490-06,
Tävlingar:
Ca 450 st i karriären. Vinster ca 110 st
Största Meriterna:
- 91 : Klubbmästare 80cc
- 92 : Klubbmästare 80cc
- 93 : Nordcupen 80cc 4:a
- 94 : Nordcups champion 80cc
- 95 : Nordcups champion 125cc Junior
- 96 : Nordcups champion 250cc Junior, 1:a DM 250cc J
- 97 : Nordcups champion 250cc Junior, 1:a DM 250cc J
- 98 : Nordcups champion 250cc Junior, 1:a DM 250cc J
- 99 : Nordcups champion 125-500cc Elit, 1:a DM Elit
- 00 : Distrikstmästare 125-500cc Elit
- 01 : Svenska Mästerskapen 32:a, 1:a DM 125-500cc Elit
- 02 : Svenska Mästerskapen 31:a
- 03 : Svenska Mästerskapen 17:e, Europeiska Mästerskapen          28:a, Nordiska Mästerskapen 9:a
- 04 : Svenska Mästerskapen 9:a, Nordcups champion Elit
- 05 : Svenska Mästerskapen 4:a, Världs Mästerskapen 20:e          Lettland, 23:a Österrike, 28:a Holland
 Skador:
Fraktur vänster arm -92
Fraktur höger nyckelben -96
Vänster axel ur led -98
Fraktur 2 ben i höger fot -99
Fraktur 3 ben i vänster fot -00
Fraktur 2 ben i höger fot -01
Fraktur höger axel -02
Fraktur höger arm -02
Höger axel ur led -02
Fraktur vänster handled -02

 

Intervju av Malin Öhrlund N-Kuriren " Vem är Niklas egentligen"
Malin: Först av allt grattis till framgångarna denna säsong, Men för att inte börja från fel ända tar vi allt från början.

Niklas: Tack så mycket .... Kör på jag är redo.

Malin: Utvärdera dom 5första årena med hemsidan.

Niklas: Jag är jättenöjd med hemsidan och mina mål var 1000 besökare i månaden och det har jag slagit med råge. Jag har ca 70 unika besökare per dag och 2000 i månaden.

Malin: Men varför gjorde du egentligen denna hemsida ?

Niklas: Jag ville hitta nya vägar att marknadsföra mig och mina sponsorer på och vad kan passa bättre än Internet? Mitt mål med hemsidan förutom marknadsföringsvärdet är att det ständigt ska finnas nya rykten och skvaller på klotterplanket så alla Norrbottens motocrossintresserade kan gå in och läsa och skriva ett nytt rykte. Sant eller falskt spelar ingen roll bara det skapar en häftig debatt.

Malin: Vilka personer ligger bakom sidan och hur ser upplägget ut ?

Niklas: Jag står bakom alla texter och upplägg och vilka funktioner som ska finnas. Webmaster är Peter Bergdahl från PB Solution, han har alla tekniska kunskaper om hur man omvandlar mina texter och idéer till HTML. Peter står också för många idéer själv på hur upplägg och dom grafiska detaljerna ska se ut. Han har även tillgång till alla koder och har mitt fulla förtroende att göra uppdateringar och ändringar utan att kontakta mej först. Vilket är helt nödvändigt särskilt under utlandsvistelser. Utan honom skulle denna sida aldrig fungera så bra som den gör. Martin Spegel på Mirror är ägare av webbhotelet som denna sida ligger på.

Malin: Nog om hemsidan. Du har till säsongen 2006 valt att fortsätta på Yamaha. Men hur ser din deal ut och hur fungerar hjälpen.

Niklas: Till 2006 har jag gått in i ett team som kommer att bli min team adress under säsongen 2006. I Dagsläget är inte alla små detaljer färdiga och jag ber att få återkomma i ärendet under våren.

Malin: Nu har du bedrivit din crossverksamhet som bolag i fyra års tid. Varför och vad ser du för fördelar i det ?

Niklas: Anledningarna är många men den största anledningen till varför jag bedriver det i företags form är för att lättare kunna göra avdragsgilliga fakturer till företag. Plus att det även ger mej en mängd andra ekonomiska fördelar.

Malin: När du som 13 åring började köra cross gick din karriär blixtsnabbt rakt upp. Om jag minns rätt dröjde det bara 1.5 år innan du tog 1 SM poäng i och med en 15 plats i 80cc SM. Och 2.5 år innan du vann Nordcupen i 80cc 14-16 år och du var redan spådd en lysande framtid hur kommer det sig?

Niklas: Jag tror inte jag hade någon speciell talang utan jag lägger över hela äran på Tommy Barsk som på under 3 år hade förvandlat mig från absolut nybörjare till Nordcupschampion. Jag kan väl erkänna att vissa träningsmetoder är knappt lämpliga att nämna till andra ungdomar men jag lovar de var mycket effektiva och det var verkligen roligt för Tommy att se att hans planer gick i lås. Men jag kan väl förenklat sett säga att allt byggde på tempo, tempo, tempo.

Malin: Innan du valde att göra en elitsatsning på motocross spelade du bandy med framgång och hade en ordinarie plats i Kalix-Nyborgs juniorallsvenska lag?

Niklas: Ja det stämmer jag stod inför valet vintern -98. Antingen försöka ta en plats i Kalix-Nyborgs A-lag och sluta med cross eller att satsa på cross och sluta med bandy. Jag valde det senare alternativet av två anledningar. 1) Klimatet i bandyn är inte alltid så kul -20 grader och match hörde inte till ovanligheterna. 2) Jag tyckte motocross var roligare.
Det är ett val som jag tänker på ibland för alla mina kompisar spelar nu i Allsvenskan med bra framgångar och har ett helt annorlunda och tryggt liv jämfört med vad jag har.

Malin: Vad anser du vara dina starkaste sidor som motocrossförare?

Niklas: Att jag är jämn. Det finns ett engelskt ord som heter "confidence" som är svårt att översätta till svenska men just confidence är något som jag lagt ner minst 70% av min crossträning på de 3 senaste åren. Man kan förenklat sett säga att det bygger på att bli säker på cykeln och hitta ett tempo som man är säker på utan att för den saken köra sakta. Jag vet att jag hade kunnat vinna fler tävlingar om jag satsat mer. Men jag resonerar så att ett heat kan vara över på mindre än 2 sekunder därför försöker jag alltid att stanna lugn och "smooth" och köra på min confidence. Det är bevisat att jag vinner i långa loppet på det och minimerar risken för skador.

Malin: Du är nog utan tvekan den crosskille som lyckats marknadsföra dig själv bäst och är mycket uppskattad särskilt av den yngre generationen. Vad är ditt koncept?

Niklas: Efter jag vunnit Nordcupen -99 tog jag verkligen vara på segern och marknadsförde mig som #1 i norra Sverige med all rätt. Om jag vetat idag vad den segern skulle innebära för mig skulle jag ha varit ännu gladare om möjligt. Jag ser ofta crossförare som skäms för att de vunnit en tävling och säger något i stil med att jag hade tur osv., osv. Gör du det kan du aldrig ge en seriös image och kommer även i fortsättningen att få betala dina cyklar och dina delar när något går sönder. Jag gör inte så och jag behöver heller inget betala för att åka motocross. Att de yngre gillar mig är bara ett led i arbetet och jag försöker alltid att vara trevlig tillbaka om någon har frågor eller dylikt. Hur går du till väga när du jagar nya sponsorer? Jag kan inte ge dig några detaljer men en viktig kugge är att jag är enormt tacksam för allt jag får. Oavsett om det bara är en skruv och ser alltid till att ge tillbaka så mycket som står i min makt till företaget i fråga. Dessutom försöker jag sköta allt professionellt men vänligt.

Malin: Ser du några förbättringar som skulle kunna göras för att förbättra intresset för motocross i norrbotten ?

Niklas: Ohh ja jag har massvis med ideer som jag tror skulle kunna fungera. Men du får inte tolka mej fel vi har en bra individuell serie här uppe och en suverän media bevakning med helsidor nästan varje måndag. Så vi har en mycket bra början. Vad vi måste höja är statusen på förarna och tävlingarna. Bästa sättet att locka ut mer publik på tävlingarna är att annonsera lokalt på orten där tävlingen körs och sedan börja ta inträde på ALLA tävlingar. Anledningen är att har man betalat 80:- för något så vill man få mer valuta för pengarna och man intresserar sej mer. Det gäller samtidigt för dom intressantaste förarna att visa upp sej och bjuda lite på sej själv. Inte bara gömma sej i sin buss som man parkerat halvvägs ut i skogen utan marknadsföra sej själv , skriva autografer och allmänt visa sej för publiken. Det finns massvis med folk som vill tala med oss.

Malin: Efter att ha vunnit Nordcupen -99 hade du enorma förväntningar på dig inför -00 och alla verkade ta för givet att du var den som skulle vinna Nordcupen igen?

Niklas: Ja, den pressen får man på köpet när man har #1 på cykeln och har haft en perfekt vinter bakom sig men det är inget jag såg som något negativt. Nu blev ju fallet som bekant inte så utan jag fick se mig slagen av Markus Jaakola. Markus är väldigt snabb och jag skäms inte för att ha förlorat mot honom. Jag försöker se det positivt att jag har fått ge järnet i alla situationer för att kunna slå honom. Vilket kanske inte hade varit nödvändigt om det inte varit för honom. Sedan fortsatte fajten mellan dej och Markus under hela sommaren -01 som kom att bli den hårdaste i manna minne. man skulle kunna skriva en hel bok om alla fajter som utspelats mellan er under sommaren ?

Malin:Ja det blev ett rafflande år. Nagelbanden var nertuggade efter varje final man såg ?

Niklas: Men i åtanke måste man ha att både jag och Markus är Elit idrottare och vårat jobb är att underhålla publiken. Och jag tror INGEN har gick hem besviken på vad dom fått se den sommaren i alla fall. Många komm fram och var nästan chokade över hur jämt det var under det året.

Malin: Det året vann du över Markus i 4 av 7 deltävlingar i Nordcupen men förlorade ändå totalen. Hur kan det komma sej och hur känns det?

Niklas: I och med att Markus vann sina 3 deltävlingar 1-1 och jag vann 2 av mina 4 deltävlingar 2-1 så gör det att han vinner totalen med minsta möljiga marginal. Visst kändes det jobbigt men jag vet att Markus är en bra åkare (9:a på Finska mästerskapen) och jag tycker att jag förlorat på ett värdigt sätt mot en bra åkare helt enkelt

Malin: Till Säsongen -03 kom en ny Finne i form av Matti Mätää och la sig i striden om Nordcupen.

Niklas: Ja Matti kom från ingenstanns och under våren såg det ut som att han var oslagbar under vissa tävlingar. Men det var bara att bita ihop och kämpa vidare.

Malin: Ja du vände detta på ett snyggt sätt och du tog sedan totalt 11 heat segrar mot Matti som hade 6st. Ändå vann du inte totalt varför ?

Niklas: Jag hade 2st nollpoängare i och med maskin problem. Denna poäng förlust var omöjlig att ta in. Men nära var det, typ 10 poäng skillde tillslut. Malin: Men du har ju trots allt stärkt din position som den snabbaste motocrossåkaren i norra Sverige eftersom du inte förlorat mot någon svensk på 4år i norra Sverige?

Niklas: Tack för det. Men det stämmer nog, det finns några yngre killar som är på väg upp och kan bli riktigt, riktigt duktiga så det är bara att fortsätta kämpa.

Malin: Vilka/vilken förare tror du blir svårast att slå nästa säsong i Nordcupen?

Niklas: Det blir givetvis Matti och Marcus Jaakola men även Joakim Holmström,
Daniel Keskitalo är aspiranter på segern. Men som jag nämnde tidigare det är verkligen skillnad på att vinna en tävling och vinna hela serien.

Malin: Sommaren -04 kom segertåget ångande, du lekte hem 20 av 24 heat och resterande var andra platser, En förkrossande seger minst sagt ??

Niklas: Jag visade på 1:a tävlingen åt mina konkurenter hur fort dom skulle åka för att slå mig denna säsong. Dom lyckades som sagt i fyra av 24 heat. Fredrik Bergsteth vann två heat och Janne Jurvelin vann två. Annars var det "clen sweep" hela säsongen i NC.

Malin: Nog om Nordcupen nu. Inför säsongen -01 fick du entligen ut din Elit licens vilket gav dej rätt att starta i SM vad var dina målsättningar där i ditt rookie år ?

Niklas: Först var mitt mål att bara kvala in. Men i och med att det gick så bra i Spanien och jag utveklats så mycket under våren så bestämmde jag och tränaren (Martin Dygd) att vi skulle höja mina målsättningar till att ta SM poäng vilket kräver en topp 15 placering.

Malin: Du uppnådde dina mål vid den 5:e SM tävlingen i Vimmerby när du fick 4 poäng i och med en 12:e plats där. Hur kändes det ?

Niklas: Jag hade 2 st 18:e platser från Stenungsund och Örebro i bagaget och jag visste att ett bra heat på Vimmerbys "sand" bana skulle betyda poäng för mej. Det kändes enormt skönt.... Jag visste att jag hade kapacitet men det gäller ju att kunna visa det också så det syns på papper.

Malin: Vilka är dina bästa minnen från säsongen -01 ?

Niklas: 1: SM poängen i Vimmerby är nog det starkaste minnet. 2: Heat #2 i Gällivare var ett perfekt heat och jag vann med 37sek !! marginal. Det tempot och flytet i körningen hade nog räckt till topp 10 i SM. 3: När jag vann tidskvalet nere i Los Dolores mitt framför ögonen på hela Svenska EM åkarna 4 dagar innan EM premiären 4: Skellefteå heat #1 Helt enkelt ett perfekt heat på en perfekt bana och överlägsen seger 5: Semifinalen på Lorcas supercross tävling i Spanien. Var med i en startkrash och körde upp mej från sist till 3:a i mål.

Malin: Och vilka är då dina värsta minnen från säsongen -01 ?

Niklas: 1: När jag bröt foten i Creviliente Spanien. Jag var i grymt bra form då och längtade till jag skulle få starta i en Svensk tävling.
2: Punkteringen i Krokom under Myggjakten. det visade sej senare att dom poäng jag tappade där skulle ha räckt till att vinna myggjakten totalt etersom det strulade för några andra toppkillar senare under serien.

Malin: Säs -02 var på väg att bli något alldeles extra ändå tills den där dagen i Maj när du gjorde en av dom värsta vurporna jag sett i min karriär som motorsport journalist berätta?

Niklas: Stämmer .. Jag hade en perfekt vinter bakom mig och jag var i toppform för att kunna slås om top 10 plac i SM. Men som sagt en våldsam krash i slutet av heat 1 i Umeå tvingade mig till 12 veckors vila och ett antal frakturer.

Malin: Med tanke på skadan hittar du några höjdpunkter från -02 ?

Niklas: Åhh ja ... Jag anser inte att säsongen blev någon katastrof pga skadan utan den perfekta vintern och våren är ett bra minne. Sedan när jag kom tillbaka efter skadan och vann direkt dom 3 första N-cups tävlingarna jag ställde upp direkt efter jag klivit upp ur sjukhus sängen i stort sett. Sedan fick jag avsluta säsongen med en 10:e plats på SM tävlingen i Skellefteå. Vilket var höjdpunkten för året.

Malin: Du verkar leva ett stressigt liv och har alltid fullt upp när man försöker nå dig. När man tittar i din kalender så ser man att det inte är en dans på rosor utan du har alltid fullt upp. Och du har även provat jobba inom det mesta?

Niklas: Ja, en vanlig dag för mig är verkligen "busy". Men det är enda sättet om man ska få allt att fungera och när man tar hand om allt från jobb, träning, tvättning/mekning av cykel då går det bort mycket tid. Jag vill samtidigt passa på att tacka alla mina gamla arbetsgivare som alla haft förstående att jag har crossen som #1 och inte kunnat jobba som andra kan.

Malin: Du har nu bott 3 vintrar (-99-00-01) i Los Angeles, USA. Vilka är skillnaderna om man jämför med Sverige?

Niklas: Oj, det är många... Till att börja med där är alltid sommar och ett härligt tempo i hela atmosfären. Jag har fått chansen att bosätta mig där om jag vill men jag anser fortfarande Sverige som hemma och kommer troligtvis att göra så även i fortsättningen men man ska ju aldrig säga aldrig. Jag har ett Amerikanskt Social Security Number (personnummer).
Har även Amerikanskt körkort och bankkonto så jag är i alla fall en bit på vägen, ha ha. Det finns vissa värderingar där borta som man kan ifrågasätta men är man en bra och trevlig kille tillbaka så blir man enormt väl bemött av Jänkarna. Och jag har lyckats bygga upp en bra kompiskrets där som jag är oerhört rädd om.

Malin: Du köper nya cyklar varje gång du åker dit men hur gör du med allt det övriga som behövs för att tävla och träna?

Niklas: Jag äger en uppsättning av allt där borta också. Det är massvis med grejor såsom dunkar, lastramper, spännband, verktyg, stöd, osv. Man märker hur enormt mycket grejor man behöver för att åka cross som man alltid haft hemma och inte behöver tänka på. Men den dag man måste köpa allt nytt då märker man kostnaderna, men nu är det gjort så nu äger jag en uppsättning av allt.

Malin: Vem är du mest imponerad av i den amerikanska motocrossen?

Niklas: Det är många: Pastrana, Stewart och givetvis Jeremy, Men en förare jag aldrig kommer att sluta betrakta är Ricky Carmichael jag har sett honom göra grejor med crossen som jag aldrig trodde att var möjligt. Glömmer heller aldrig när vi genom Ross Maeda var inbjudna till en testning av Kayaba stötdämpare hemma på McGrath's privata SX bana. Där hoppade Jimmy Button en 24 meters trippel med 12 meters ansats. Helt sjukt var det. Då snackar vi inte om någon standardmaskin.

Malin: Har du några andra minnesvärda moment från USA att berätta?

Niklas: Det finns massvis , massvis , massvis till exempel den gången jag var i Rail Road Canyon (ett friåknings område i Orange County) Där träffade jag på Nick Wey och Casey Johnsson från Team Pro Circuit. De var ute och tränade inför Glen Helen Nationals. De tyckte att jag skulle åka på deras provisoriska bana med dem ett tag. Jag lovar banan hade raviner med en fallhöjd på minst 100 meter och jag har aldrig sett en 125:a få jobba så hårt som deras fick göra. De åkte 75 min sedan var det kolv byte på cykeln. Men de hade rätt, det var nog utmärkt träning inför jättebackarna på Glen Helen. Eller den gången jag var mekaniker åt Peter Grönroos på Anaheim Supercross. Det slutade med att Peter landade kort i en trippel och bröt handlederna, det var bara för mig att rusa dit när allt lugnat sig. Och köra den totalt sneda Kawasakin rakt över hela banan och ut i depån inför den fanatiska publiken som just fått se vad de kom för dvs. se någon landa kort i en trippel. Bara att köra en Kawasaki med styret ner mot ramen och gaffelkronan lika twistad som en disktrasa var en konst. Att sedan köra den över en SX bana inför alla tokiga Amerikaner var inte kul.

Malin: Hur kändes det att starta i Amerikanska Nationals och Anaheim Supercross ?

Niklas: Ja vad ska man säga. Det är en fantastisk upplevelse.

Malin: Vad anser du om den "nya" trenden med friåkning ?

Niklas: Jag ser inga problem i det. Jag älskar själv att "friåka" och jag tror att det är ett alldeles utmärkt komplement till vanlig cross träning. Tyvärr har Sverige inte så extrem natur som ofta krävs för riktigt bra friåkning men jag brukar passa på då jag befinner mej i USA. Mitt personliga favorit ställe är Glamis (öken) där finns inga gränser.

Malin: Vilka Trick kan du göra ?

Niklas: Jag höll mest på med trick när jag var yngre. Då kunde jag i alla fall Nac-Nac,
Can-Can, Nofeet, Nohands, Heelklicker, osv. Jag var och såg en Freestyle tävling i LA våren -00 och jag är mycket imponerad av vad dessa killar kan göra med en cykel. Men jag undrar om inte gränsen är nådd nu efter Carey Harts bakåt volt

Malin: Känner du någonsin av det hat mot europeiska förare som sägs finnas i USA?

Niklas: Nej, aldrig men jag håller mig på god kant med alla. Men jag minns särskilt en gång när vi var på väg till Anaheim Supercross och alla amerikanska kompisar satt och sade hur ful åkstil David Vuillemin från Frankrike hade. Och att han borde hålla sig i Europa med sin "eurostyle". Det slutade med att han vann hela tävlingen och fullkomligt pissade på t.o.m. Jeremy då var det skönt att vara Europé.

Malin: Vad gör ni på fritiden i USA? I Kalifornien finns nog världens bästa utbud när det gäller att slösa pengar, fritiden är med andra ord inga problem att fylla. Annars blir det mycket bio och kaffe på Starbucks... Vill man ha riktigt kul åker man till Las Vegas en helg med allt vad det innebär...!

Malin: Inför säsongen -01 tom -03 valde du att åka till Spanien och träna och tävla istället för USA varför ?

Niklas: Den Amerikanska dollarn var väldigt hög och jag var helt enkelt sugen på att prova något nytt efter 3 vintrar i USA

Malin: Vad ser du för fördelar med Spanien ?

Niklas: 1: Man går under sakkunnig ledning varje dag och man har en kille som planerar ens träning på ett helt annat sätt än i USA. 2: Allt är mycket billigare. 3: Banorna är mer lika dom banor vi har i Sverige. 4: Är du crossförare i Spanien blir du behandlad som en kung. Och det är mycket folk och kollar t.o.m på träningarna !! Tävlingarna är rena partyt för Spanjorena och på vanliga mindre tävlingar är det flera 1000 betalande och tv sändning och hela köret.

Malin: Nu när du provat båda två vilket tycker du bättre om ?

Niklas: Det beror lite på vilket mål man har med resan. För att bli en duktig crossåkare på Svenska banor så är nog Spanien ett bättre alternativ. Men man får inte glömma att i Californien USA finns ALLT. Hela motocross industrin utgår från Calif. Där finns även en Supercross serie som i mitt tycke slår allt inom motocrossen av vad jag sett genom mina dagar. Därför är USA det häftigaste man kan åka till. Men som sagt det beror på vad du har för ambition med resan. Har du någon X-tra kul berättelse att berätta från Spanien ?

Niklas: Åhh det finns många många historier men en ganska kul var när vi skulle åka ner dit vintern -01. Jag åkte tillsammans med Dan Jonnson från Boden och vi hade gjort en lista på avd vi skulle ha med oss (Endast 1 cyckel var och det viktigaste för att vi hade inte så gott om plats i bussen) Jag befann mej i USA och Dan packade alla grejor så vi kunde åka direkt jag kom hem. När vi sedan kommer fram till Spanien så lastar vi ut allt typ 15 kartonger med grejor. Efter vi hade varit där ca 1 månad så började jag undra vad det var i alla dessa kartonger vi inte öppnat ännu. Det visade sej att Dan hade tagit med en till cyckel fast den var helt isärskruvad och nedsatt i kartonger. Hans kommentar var "De är bra att ha resdelar ifall något går sönder" Att jag sedan i en annan kartong hittade 37 st oöppnade burjar kedje spray gör ju inte saken bättre. Då fick jag komentaren "Jag beräknade LITE fel bara" då är det inte svårt att hålla sej för skratt.

Malin: Ha ha hur ser ditt träningsupplägg ut om man ser över ett helt år?

Niklas: Jag har provat massor med olika upplägg och funnit vad som passar mig bäst men det behöver inte betyda att det passar någon annan. När säsongen slutar i slutet av september så börjar jag redan från 1 okt att bygga upp kroppen med styrketräning 6 ggr i veckan och kondition 3 ggr det blir ca 9 pass i veckan fram till årsskiftet. Då åker jag utomlands och där tränar jag cross tisdag, torsdag, lördag och tävlar söndag. Kör kondition måndag, tisdag och onsdag. Styrketräning fortsätter jag med 6 dagar i veckan fast endast i lättare former med kroppen som vikt eller lätta vikter. Jag är alltid ledig på fredagarna i USA. Maj-september tävlar man i stort sätt varje lördag och sön då är jag alltid träningsledig både fredag och måndag. Då upphör jag nästan helt med styrketräningen och kör endast kondition. Ungefär så rullar det på men jag följer det inte till prick och punkt utan flexar lite beroende på yttre faktorer men träningsmängden stämmer i stort.

Malin: Hur sköter du de omgivande faktorerna så som kost och dylikt?

Niklas: Från första början var jag skeptisk till hur viktigt kosten var. Men man lär så länge man lever och idag har jag verkligen märkt vilken oerhörd skillnad det är att vara laddad med energi. Jag äter nästan året runt någon form av kosttillskott och har verkligen märkt effekten av denna.

Niklas: Vilken form av kostillskott använder du? Jag äter en del olika energitillförande preparat. När du tränar upp till 10 pass i veckan så blir det direkt nödvändigt att tillföra energi så kroppen kan ta tillvara på all träning annars hinner den aldrig repa sig mellan passen.

Malin: Har du någon gång känt dig bränd eller övertränad?

Niklas: Ja, det händer ibland men inte ofta men jag var riktigt illa ute en gång i feb -00. Jag befann mig i USA och hamnade i en ond cirkel. Jag tränade och tränade men körningen gick bara sämre och sämre och allt låste sig totalt. Jag svarade med att träna ännu mer och ännu hårdare. Då gick det bara ännu sämre och jag gick upp på rent sjuka träningsmängder under några dagar och först då fattade jag att något var galet. Det tog nästan en månad att komma tillrätta med problemen och det var en av de jobbigaste perioder jag varit med om. Hur löste du det problemet?

Niklas: Min dåvarande flickvänn Annika befann sig just då i Kalifornien och jobbade, jag träffade henne mycket och diskuterade problemet. Hon var en väldigt bra lyssnare och rådgivare. Plus att jag tog kontakt med gammle tränaren Tommy Barsk hemma i Kalix och vi gick igenom problemet och arbetade upp en plan över hur jag skulle lösa det. Det funkade tillslut men det var en jobbig period. Jag lärde mig en del av detta och man kan enkelt undvika situationen genom att inte kombinera riktigt tung styrketräning med crossåkning.

Malin: Du ägnar dig en del åt mental träning vet jag, anser du det vara viktigt?

Niklas: Jag har fått ut mycket av min mentala träning och rekommenderar alla som är intresserade att prova. Ett tydligt exempel är om du ser på till exempel en start i Nordcupen så finns det bara 6-7 förare som tror att de kommer att kunna vinna starten. Och alltid har det varit någon av dessa som vunnit starten trots att minst dubbelt så många sitter på samma maskinella förutsättningar. Det kan aldrig gå bättre en man tror att det kan gå, bara sämre så varför inte tro att man kan vinna starten?

Malin: Vilken är den dummaste/roligaste situationen du varit med om inom crossvärlden?

Niklas: Den dummaste är utan tvekan den gången jag fick svart flagg på en träning inför en tävling i Arvidsjaur med motiveringen: "Du får inte leka och spexa så mycket till publiken i platån detta är en motocrossbana!!" Jag berättade detta för några amerikanska kompisar, de skrattade så de låg ner och skakade på marken. När allt lugnat sig frågade ena kompisen "Undrar varför ni inte har så mycket folk på era tävlingar?" sedan låg han ner och skakade av skratt igen. Ja, man kan undra varför??? Det roligaste var svårare, det har hänt så mycket kul... Men den gången "någon" hade bytt ut vattnet i Dan Jonssons vattenflaska mot sprit och han svepte minst 3 klunkar innan han fattade vad som hänt... det var rätt kul. Tur de inte hade nykterhetstest innan heat 2, ha ha...

Malin: Om du skulle få vara proffs i någon annan idrott än cross vilken skulle du då välja ?

Niklas: Formel 1 eller Tennis tror jag. Men jag är mycket imponerad av backhoppare också efter att jag en gång tränat i hoppbaken på Lugnet i Falun (Jämfota hopp i trapporna) Och när jag nådde toppen på 90 meters baken insåg jag att killarna som sysslar med det totalt saknar rädsla. Och sedan dess har jag verkligen respekt för den sporten.

Malin: Vad har du får målsättning under säsongen -05 ?

Niklas: 1: Kvala in i någon VM tävling. 2:Topp 5 i SM totalt. 3: Vinna Nordcupen och bli Distriktsmästare.

Malin: Låter intressant .. Okej nu kör vi några snabba frågor... Att du är "kändis" i Kalix, innebär det groupies också

Niklas: .. Ha ha ja det måste vara alla tjejerna som hänger efter mej hela tiden i sådana fall ..ha ha.

Malin: Ranka dom 5 bästa nattklubbarna du besökt ?

Niklas: 1: Stora bar och nattclub i kalix 2: Grabbarna Grus Aiya Napa 3: The Beach i Las Vegas USA 4 Olivers i Alicante Spanien 5 Grabbarna grus på Kos Grekland.

Malin: Om du bara fick ta med en sak till en öde ö, vad skulle det vara ?

Niklas: En helårs prenumation på Racer X.

Malin: Varm eller Kall ?

Niklas: Varm

Malin: Talang eller träningsprodukt ?

Niklas: Träningsprodukt

Malin: Flyg eller tåg ?

Niklas: Flyg

Malin: Diesel eller bensin?

Nikas: Diesel.

Malin: Pc eller mac?

Niklas: Pc

Malin: Kaffe eller te?

Niklas: Kaffe.

Malin: Pepsi eller cola?

Niklas: Cola.

Malin: Bandy eller hockey?

Niklas: Hockey...men gillar bandy också.

Malin: Lack eller läder?

Niklas: Läder.

Malin: Blondin eller brunett?

Niklas: Ja tack gärna.

Malin: Stämmer det att rödhåriga är bättre i sängen?

Niklas: Garanterat sant.

Malin: Kanin eller hare?

Niklas Kanin

Malin: Ericsson eller nokia?

Niklas: Erisson.

Malin: Sven-Ingvars eller Arvingarna?

Niklas: Arvingarna.

Malin: USA eller Sverige?

Niklas: Beror på.

Malin: Snygg eller smart?

Niklas: Snygg OCH smart.

Malin: Sex med "Playmate of the year" eller vinna Nordcupen?

Niklas: Lätt val ... :-)

Malin: Till sist .... Vad kommer du att syssla med den dagen du lägger av med motocross?

Niklas: Jag är övertygad om att jag kommer att bedriva eget företag i någon form. Jag vore dum om jag inte utnyttjar kontakterna som jag skapat under dessa år. Jag håller ständigt ögonen öppna var det finns pengar att hämta i framtiden och har fått lite idéer. Jag tror knappast att det kommer att vara något inom motocrossbranschen. Och jag kommer inte att nöja mig med någon vanlig arbetarlön det kan jag garantera.